Uniwersalne, letnie czy zimowe – na jakie opony się zdecydować?
Na światowym rynku oponiarskim dostępne są trzy rodzaje opon – zimowe, letnie oraz całoroczne, które z definicji są przystosowane do jazdy w każdym sezonie, bez potrzeby ich wymiany. Na jakie opony my – jako świadomi i odpowiedzialni użytkownicy samochodów powinniśmy się zdecydować, aby zadbać w jak najwyższym stopniu o bezpieczeństwo własne i swoich pasażerów?
Sezonowa wymiana – propaganda czy racjonalna potrzeba?
Czy rzeczywiście trzeba wymieniać opony wraz z nastaniem sezonu zimowego czy letniego? Niektórzy kierowcy są zdania, że taka „moda” propagowana jest wyłącznie przez potężne, bogate koncerny oponiarskie, które tym samym skłaniają klientów do kupna nie jednego, ale dwóch kompletów ogumienia dla swojego pojazdu. Tymczasem wystarczyłoby kupić do swojego auta opony uniwersalne, nazywane również całorocznymi lub wielosezonowymi, aby móc jeździć na nich przez cały rok.
Nie do końca jest to zgodne z prawdą. Jazda na oponach wielosezonowych wiąże się z koniecznością zaakceptowania nieco dłuższej drogi hamowania, zarówno latem, jak i zimą, a ponadto szybszego zużycia opon. Nigdy wielosezonówki nie zapewnią takiego poziomu bezpieczeństwa, jak opony zimowe w czasie zimy i opony letnie w czasie pięknej pogody wiosną czy latem. Poza tym należy mieć świadomość, że przyczyniają się one do większego zużycia paliwa – nawet o 10 proc.
Wymiana opon samochodowych zgodnie z obowiązującym sezonem – letnim czy zimowym, jest racjonalnie uzasadniona. Wystarczy sprawdzić testy opon i porównania wielosezonówek do opon sezonowych, aby przekonać się, że nie jest to propagandą.
Kiedy wybrać opony o uniwersalnym zastosowaniu?
Kierowcy poruszający się głównie w mieście, na dobrze odśnieżonych drogach i pokonujący w ciągu roku niewiele kilometrów, mogą odnieść realne korzyści z zastosowania opon uniwersalnych. Zaoszczędzą na zakupie drugiego kompletu opon i na jego przechowywaniu. Nie odczują przy tym zbytnio, że opony się szybko zużywają, skoro niewiele podróżują. Opony całoroczne będą adresowane głównie do kierowców prezentujących spokojny styl jazdy, którzy pomimo wydłużonej drogi hamowania w przypadku opon całorocznych, będą mogli zatrzymać się np. przed przejściem dla pieszych w bezpiecznej odległości.
Dla kogo wymiana opon?
Opony są jednym z najważniejszych elementów każdego pojazdu mechanicznego, ponieważ posiadają one bezpośredni kontakt z nawierzchnią drogi. Odpowiadają za hamowanie, przyspieszanie, kontrolę trakcji czy poziom hałasu. Opona powinna być generalnie dobrze dobrana do sezonu, w którym będzie ona użytkowana.
Opony zimowe wykonane są z miększej mieszanki gumowej, z większą zawartością krzemionki niż opony letnie, ponieważ ich zadaniem jest pozostawanie elastycznymi w momencie, kiedy temperatury na zewnątrz spadają poniżej 7 stopni Celsjusza. Zapewnia to dobre trzymanie się drogi i skróconą drogę hamowania. Opony przeznaczone na sezon zimowy mają więcej lameli, aby dobrze „wgryzać” się w śnieg, zapewniając stabilność samochodom.
Z kolei opony letnie są twardsze, lepiej radzą sobie na mokrej i suchej nawierzchni, kiedy na zewnątrz panują dodatnie temperatury. Ich konstrukcja bieżnika zapewnia szybkie i skuteczne odprowadzanie wody na boki. Dlatego chronią przed zjawiskiem aquaplaningu, co przekłada się w bezpośredni sposób na poziom bezpieczeństwa kierowcy, pasażerów i wszystkich użytkowników ruchu drogowego.