a
HomeCiekaweCharytatywny SMS bez VAT

Charytatywny SMS bez VAT

Charytatywny SMS bez VAT

Właśnie dlatego ruszyła dziś akcja “Charytatywny SMS bez VAT”, za którą stoi koalicja złożona z dwudziestu organizacji charytatywnych.

W apelu możemy przeczytać:
“Doświadczenia ostatnich lat pokazują, że jedną z najbardziej
popularnych i najczęściej wykorzystywanych metod wspierania społecznych
inicjatyw są darowizny przesyłane w formie charytatywnych SMS-ów. Z
roku na rok rośnie liczba osób korzystających z tej nowoczesnej i
wygodnej formy przekazywania darowizn, w 2002 roku z metody tej
korzystało 4%, a w 2007 – 26,3 % darczyńców.

Równocześnie coraz więcej osób korzystających z tej formy przekazywania wsparcia jest oburzonych faktem, że aż ¼ przekazanej przez nich darowizny zabierana jest przez skarb państwa,
który obciąża wysłane SMS-y 22-procentową stawką podatku VAT.
Przykładowo, jeżeli darczyńca za pomocą wysyłanego SMS-a przekazuje
jakieś organizacji kwotę 5 zł, do obdarowanej organizacji trafia
niecałe 4 zł, 1,1 zł darowizny w formie podatku VAT zabiera urząd
skarbowy.

Na rzecz naszych organizacji tylko w ciągu jednego roku 2008 darczyńcy przekazali 22 426 284,00 zł, a z tej kwoty fiskus zabrał 4 044 084,00 zł.
To że budżet państwa zarabia miliony złotych na odruchu ludzkiej
solidarności, pomniejszając o ¼ prywatne środki, które indywidualni
darczyńcy przekazują na cele służące dobru ogółu, budzi moralny
sprzeciw. Szczególnie, gdy weźmie się pod uwagę, że pieniądze zebrane w
kampaniach SMS-owych w większości przeznaczane są na cele, które
powinny być finansowane z budżetu państwa. Jak wyglądałaby diagnostyka
i leczenie dzieci w Polsce, gdyby nie sprzęt sfinansowany z akcji WOŚP?
Czy Centrum Zdrowia Dziecka miałoby nowy czterokondygnacyjny budynek z
oddziałami operacyjnymi gdyby nie Fundacja POLSAT? Jak wyglądałoby 14
klinik Centrum, czy Oddział Intensywnej Terapii Noworodka w
Uniwersyteckim Szpitalu Dziecięcym w Krakowie, gdyby nie środki
przekazane na remont i wyposażenie przez Fundację TVN? Jak
funkcjonowałyby w Polsce hospicja, gdyby nie kampanie SMS-owe
prowadzone przez Fundację Hospicyjną? Przykłady można by mnożyć…

(…) Zwracamy się do wszystkich, którym bliska jest idea
bezinteresownej pomocy o przyłączenie się do apelu o zmianę przepisów
opodatkowujących SMS-owe darowizny.”

Share With:

BozenaKowalczyk@dayrep.com