Problemy rowerzystów w Polsce
Na polskich drogach bardzo często dochodzi do wypadków z udziałem rowerzystów. Cierpią cykliści, ale często ofiarami są również przechodnie. Wynika to z tego, że ruch uliczny nie jest przystosowany do rowerzystów. Mają oni również inne problemy, jak na przykład brak stojaków rowerowych w wielu miejscach, w których powinny się one znajdować.
Gęsta sieć dróg rowerowych i stojak rowerowy pod każdym budynkiem
Niewątpliwie, marzeniem każdego rowerzysty jest możliwość poruszania się po pasie ruchu, po którym nie porusza się nikt nie będący rowerzystą. Oddzielna droga rowerowa to warunek konieczny, aby rowerzyści mogli poruszać się po mieście w sposób bezpieczny. Niestety, sieć dróg rowerowych w większości polskich miast jest kiepsko rozwinięta.
Problemem jest też na pewno brak możliwości pozostawienia roweru w wielu miejscach. Stojak rowerowy w miastach, które są przyjazne rowerzystom, znajduje się w zasadzie pod każdym budynkiem. W Polsce stojaków rowerowych przybywa, jednak wciąż brakuje ich często w miejscach, w których ich obecność powinna być oczywista.
Zmiana mentalności Polaków
Wydaje się, że nawet stojak rowerowy na każdym kroku, czy też kilometry dróg rowerowych nie rozwiążą problemów rowerzystów, jeśli nie zmieni się polska mentalność. Chodzi o to, aby kierowcy przestali traktować rowerzystów jak gorszych uczestników ruchu. Rowerzyści natomiast powinni mieć nieco więcej szacunku dla pieszych i respektu wobec samochodów, które często nawet wbrew intencji kierowcy mogą wyrządzić im krzywdę.
Nie jest możliwe całkowite oddzielenie kierowców samochodów, rowerzystów i pieszych. Wszyscy oni są uczestnikami ruchu, dlatego od czasu do czasu muszą się ze sobą zetknąć. Jest tak we wszystkich miastach, nawet tych z najlepiej rozwiniętym ruchem ulicznym. Dlatego też, na drogach nigdy nie będzie bezpiecznie, jeśli ludzie nie będą rozsądni i nie będą mieli do siebie szacunku.
Jak będzie w przyszłości?
Wydaje się, że przyszłość rowerzystów w Polsce jest dosyć niejasna. Warto docenić starania zarządców miast, którzy rzeczywiście budują coraz to nowe drogi rowerowe. Niewątpliwie, zauważenie w mieście stojaka rowerowego również jest dziś łatwiejsze niż jeszcze kilka lat temu.
Mimo dobrych zmian i dobrych chęci, wydaje się, że rozwój ruchu rowerowego w wielu miastach jest bardzo niezorganizowany. Powinny niewątpliwie powstawać ogólne plany modernizacji miast uwzględniające budowę dróg rowerowych w konkretnych miejscach, a nie w miejscach przypadkowych, jak często ma to miejsce dzisiaj.
Artykuł powstał we współpracy z Calus-P