116 111 spełnia swoje zadanie
Telefon zaufania 116 111 okazał się bardzo potrzebny. Dzieci i
młodzież chętnie korzystają z tej metody profesjonalnego i anonimowego
wsparcia w trudnych dla nich sytuacjach. – czytamy na stronach UKE informację Lucyny Kicińskiej, koordynatora Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111.
Na 3.600 dzwoniących, 80% to osoby w wieku 12-18 lat, a więc
uczniowie gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Aż 67% z nich stanowią
dziewczynki, co akurat nie dziwi: chłopcy w tym wieku starają się
raczej samodzielnie rozwiązywać swoje problemy i niechętnie zwracają
się o pomoc z zewnątrz.
Problemy dotyczące braku akceptacji, nieszczęśliwej miłości czy
innego rodzaju kontaktów z rówieśnikami i rodziną to 42% telefonów.
Niestety, aż 20% dotyczyło zaistniałej przemocy fizycznej bądź
psychicznej, a 7% – uzależnień od narkotyków, alkoholu i nikotyny.
Z bezpłatnego Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 ajczęściej korzystają 12-18-latki głównie dlatego, że to właśnie oni
mają najszerszy dostęp do Internetu i telefonów komórkowych. Świadomość
istnienia takiego numeru będzie teraz zwiększana poprzez pakiety
edukacyjne z informacjami i materiałami promocyjnymi Telefonu 116 111.
Trafią one do szkół w całej Polsce i będą zawierać także materiały
pomocnicze dla nauczycieli na lekcje wychowawcze.
Połączenia na numer 116 111 są bezpłatne ze wszystkich telefonów
stacjonarnych i komórkowych. Telefon działa od poniedziałku do piątku,
w godzinach od 12.00 do 20.00.