a
HomeCiekaweWyświetlacze typu AMOLED (active-matrix organic light-emitting diode) wreszcie pojawiają się na rynku

Wyświetlacze typu AMOLED (active-matrix organic light-emitting diode) wreszcie pojawiają się na rynku

Wyświetlacze typu AMOLED (active-matrix organic light-emitting diode) wreszcie pojawiają się na rynku

Samsung Electronics, drugi największy na świecie producent telefonów komórkowych oraz główny orędownik technologii AMOLED, oferuje osiem modeli telefonów z wyświetlaczami organicznymi. Do końca roku firma ta planuje wprowadzenie na rynek około dziesięciu kolejnych modeli z ekranami OLED.

W Stanach Zjednoczonych oferowany przez Samsunga model Impression sprzedawany jest przez firmę AT&T. Firma Sprint Nextel również wprowadzi do swojej oferty co najmniej jeden model Samsunga wykorzystujący technologię AM-OLED.

Nokia, globalny lider wśród producentów telefonów komórkowych, oferuje wyświetlacze AM-OLED w swoich dwóch high-endowych modelach: N85 oraz N86. Ta oferta ma pomóc Nokii w stawieniu czoła rywalom na rynku smartfonów, czyli takim koncernom jak Research In Motion czy Apple.

Zwolennicy tej nowej technologii przyznają, że wprawdzie telefony komórkowe z ekranami organicznymi są o 50 do 80 procent droższe niż telefony z tradycyjnymi wyświetlaczami LCD i ta wyższa cena utrudnia i odsuwa w czasie rozpoczęcie produkcji takich telefonów na skalę masową, ich czas najwyraźniej w końcu nadszedł.

"Myślę, że aspekt ekonomiczny całej sprawy nie jest do końca istotny," mówi Ben Wood, analityk w firmie CCS Insight zajmującej się komunikacją bezprzewodową.

"Ta technologia to prawdziwy czynnik różnicujący. Mogę prognozować, że w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy urządzenia z ekranami AM-OLED będą dostępne w ofercie wszystkich producentów."

Jednakże dotychczas technologia AM-OLED nie odniosła większego sukcesu z bardzo wyraźnego powodu.

Produkcja takich ekranów jest bardziej kosztowna niż w przypadku wyświetlaczy LCD. Ich podaż jest ograniczona do wąskiej grupy producentów, głównie firmy Samsunga Mobile Display, która może pochwalić się udziałami w rynku na poziomie 97 procent.

"Nie mam wątpliwości co do tego, że w dłuższym horyzoncie czasowym rynek ekranów AM-OLED będzie się rozwijał. Ale nie jestem już do końca pewny, czy inni gracze na rynku podążą za trendem wyznaczonym przez Samsunga," mówi Oh In-bum, analityk z firmy Dongbu Securities.

To, co przyciąga konsumentów do technologii AM-OLED, to cienka warstwa materiałów organicznych, które pozwalają ekranom świecić samodzielnie, w odróżnieniu od paneli z wyświetlaczami ciekłokrystalicznymi (LCD). Dzięki temu ekrany z technologią AM-OLED są cieńsze i konsumują mniej energii, jak również mogą pochwalić się wyższą prędkością reakcji oraz bardziej wyrazistymi, żywymi kolorami.

Firma Samsung jest obecnie głównym orędownikiem zaadaptowania technologii AM-OLED na szerszą skalę, prognozując, że w 2015 roku 37,5 procent wszystkich sprzedawanych telefonów komórkowych będzie wyposażonych w ekrany AM-OLED, podczas gdy w 2009 roku udział ten wynosił zaledwie 2,3 procent.

Samsung Mobile Display ma zamiar sprzedać w tym roku 23 miliony jednostek wyświetlaczy AM-OLED, podczas gdy w ubiegłym roku liczba sprzedanych jednostek wynosiła 7 milionów. Jeff Kim, analityk w firmie Hyundai Securities, prognozuje wzrost sprzedaży organicznych wyświetlaczy Samsunga do 49 milionów w przyszłym roku.

Analitycy mają nadzieję, że wraz ze wzrostem produkcji ceny wyświetlaczy AM-OLED zaczną spadać, co oznaczać będzie zlikwidowanie głównej przeszkody dla ich szerszego stosowania.

"Technologie czynią postęp w szybszym tempie niż można było przypuszczać. Nawet w okresie załamania konsumenci są bardzo zainteresowani zakupami produktów high-endowych," mówi Kim z Hyundai Securities.

Kim prognozuje, że w ciągu dwóch lat różnica cen pomiędzy wyświetlaczem AM-OLED o średnicy 2,8 cali (monotwanym głównie w handsetach) a wyświetlaczem LCD o takich samych rozmiarach spadnie do 10-20 procent z obecnych 50 procent.

Wyświetlacze zazwyczaj odpowiadają za 10 do 20 procent kosztów produkcji telefonu komórkowego.

Niektórzy analitycy pozostają jednak bardziej sceptyczni i spodziewają się mniejszych zmian, zwłaszcza wobec faktu, iż producentom bardzo odpowiadają produkowane na masową skalę ekrany LCD.

Vinita Jakhanwal, analityk w iSuppli, zakłada, że w 2013 roku telefony AM-OLED będą odpowiadać za jedynie około 10 procent wszystkich sprzedawanych telefonów.

"To zaś oznacza, że na wyświetlacze LCD przypadać będzie lwia część rynku," mówi Jakhanwal. "Co więcej, ekrany LCD także ewoluują i znacznie poprawiają swoje wyniki."

LG Electronics, krajowy rywal Samsunga oraz trzeci największy producent handsetów, zdecydował się na montowanie wysokiej jakości wyświetlaczy LCD w swoim nowym modelu telefonu z ekranem dotykowym "New Chocolate".

LG Display, jednostka wchodząca w skład LG Electronics a odpowiedzialna za produkcję ekranów, buduje obecnie nową linię produkcyjną dla bardziej zaawansowanych pod względem technologicznym wyświetlaczy LCD na potrzeby telefonów komórkowych.

Jeżeli branża wyświetlaczy AM-OLED ma zwiększyć skalę produkcji i stać się w końcu rentowna, na technologię tę będzie musiało postawić więcej producentów wyświetlaczy. Poza koncernem Samsung, dwie inne firmy w tej branży to LG Display oraz jednostka wchodząca w skład tajwańskiej firmy Chi Mei Optoelectronics Corp.

Eksperci zajmujący się tą branżą zwracają również uwagę na fakt, iż wprawdzie wygląda na to, że organiczne wyświetlacze montowane w handsetach to technologia, która gotowa jest do szybkiego rozwoju i zawojowania rynku, ale koszt montowania technologii AM-OLED w dużych wyświetlaczach w komputerach PC oraz ekranach telewizyjnych jest w obecnej sytuacji nadal nazbyt wygórowany.

Japoński koncern Sony Corp wprowadził na rynek pierwszy na świecie telewizor z wyświetlaczem OLED pod koniec 2007 roku, ale od tamtego czasu nie zdecydował się na opracowanie i wprowadzenie nowych modeli.

Autor: Rhee So-eui i Sinead Carew

Copyright (2009) Thomson Reuters

Share With:

BozenaKowalczyk@dayrep.com