Szybkie przenoszenie numerów już za 2 tygodnie ?
– Zrobimy wszystko, by w wyznaczonym terminie być gotowi – mówi Wojciech Jabczyński, rzecznik grupy TP, której częścią jest PTK Centertel operator sieci Orange.
Andrzej Pomarański z biura prasowego Polskiej Telefonii Cyfrowej (operator sieci Era, Heyah i tuBiedronka) mówi, że PTC będzie technicznie gotowe.
– Jednak trzeba jeszcze podpisać aneksy z innymi operatorami i poczynić z nimi uzgodnienia – dodaje.
– Dokładamy wszelkich starań, ale by proces w pełni sprawnie funkcjonował, potrzebna jest współpraca wszystkich operatorów – mówi Adam Suchenek z biura prasowego Polkomtelu.
– Będziemy gotowi – deklaruje Marcin Gruszka, rzecznik P4, operatora sieci Play.
Tyle oficjalne stanowiska. Z nieoficjalnych rozmów wynika, że aby proces sprawnie ruszył, potrzeba co najmniej kilku miesięcy.
– W najlepszym przypadku wszystko zacznie działać poprawnie we wrześniu – mówi nam przedstawiciel jednego z operatorów. Pesymistyczna wersja to koniec tego roku.
– PR-owo rozporządzenie wygląda świetnie. Od strony technicznej i organizacyjnej wszystko pozostało po stronie operatorów. A w grę wchodzą nie tylko ci najwięksi, ale także operatorzy wirtualni. Trzeba dograć sprawy systemów IT, a także kwestie organizacyjne i proceduralne. Tego nie da się zrobić tak szybko – twierdzi osoba związana z projektem MNP u jednego z operatorów.
Z informacji GP wynika, że wczoraj odbyło się spotkanie operatorów dotyczące MNP i związanych z tym procedur i działań.
Co zrobi regulator, gdy jednodniowy termin przeniesienia pozostanie na papierze?
– Jeśli numery nie będą przenoszone w ciągu 24 godzin, Urząd Komunikacji Elektronicznej zastosuje wobec operatora sankcje zapisane w prawie (kara do 3 proc. przychodów – przyp. GP) – mówiła w TVN CNBC Anna Streżyńska, prezes UKE.
Prezes zachęca klientów, by do załatwienia wszelkich spraw upoważniali operatora, do którego przenoszą numer.
Operatorzy spodziewają się, że po 6 lipca lawinowo wzrośnie liczba wniosków o przeniesienie numerów. Po kilku tygodniach liczba wniosków powinna spaść i ustabilizować się.
– Część osób wstrzymywała się, czekając na zniesienie opłat. Będą tacy, którzy numer przeniosą, aby zobaczyć, jak to działa – mówią przedstawiciele operatorów.
Oczekuje się, że najwięcej klientów w pierwszym okresie numer przeniesie do sieci Play, która już teraz jest liderem tego rynku. W maju 65 proc. przeniesionych w Polsce numerów trafiło właśnie do Play.
190 tys. klientów przeniosło w 2008 roku numery do innego operatora komórkowego