a
HomeTechnologiaTysiąc złotych za internet, czyli ciemna strona smartfona

Tysiąc złotych za internet, czyli ciemna strona smartfona

Tysiąc złotych za internet, czyli ciemna strona smartfona

Koniec z gigantycznymi rachunkami za
internet w telefonie. Urząd Komunikacji Elektronicznej zmusi
operatorów, by informowali klientów o przekroczeniu limitu transferu
danych. Przygotował już propozycje zmian w prawie.

Skargi klientów na wysokie rachunki za internet w telefonie są powszechne. Rzecznik UKE 
Piotr Dziubak twierdzi, że tylko do nich trafiło ich kilka tysięcy.
Dotyczą wszystkich operatorów. Chodzi o sytuację, gdy klient kupuje
smartfona z pakietem na internet. Jeśli przekroczy limit, płaci według
dużo wyższych stawek. Ale kiedy przekroczył? Nie wie. – Niektóre takie
rachunki idą w tysiące złotych – mówi „DGP” Piotr Dziubak.

 

Dlatego
urząd proponuje zmiany w prawie, które uregulują sytuację. Chce, by
operatorzy mieli obowiązek przerywania transmisji danych w momencie, gdy
użytkownik wyczerpie wykupiony limit. Abonent otrzyma SMS z informacją,
że powinien wykupić nowy pakiet albo za korzystanie z internetu będzie
płacił według wysokich cennikowych stawek. Propozycje zmian trafiły już
do Ministerstwa Infrastruktury, które pracuje nad nowelizacją prawa
telekomunikacyjnego.

– To dobra propozycja, bo nam
też zależy na tym, by takie historie nie zniechęcały klientów do
korzystania z internetu w komórce – zapewnia „DGP” Marcin Gruszka,
rzecznik P4, operatora sieci Play.

Zarówno Play, jak
i Orange, Plus i T-Mobile zarzekają się, że zawsze informują klientów o
szczegółach wykupionego pakietu. – Nasi sprzedawcy mają obowiązek mówić
klientom o kosztach związanych z dostępem do internetu przez telefon.
Chodzi zwłaszcza o smartfony – podkreśla Wojciech Jabczyński, rzecznik Grupy TP, do której należy sieć Orange.

 

Operatorzy
zapewniają też, że wszystkie reklamacje rozpatrywane są indywidualnie, w
niektórych przypadkach rozkładają nawet płatności na raty. Przypominają
jednak, że zwykle klienci sami są sobie winni, jeśli nie sprawdzają
stanu swojego konta, co można zrobić na stronie internetowej, dzwoniąc
albo wysyłając SMS do operatora. Część klientów zapomina też, że
włączenie funkcji uaktualniania oprogramowania telefonu oznacza
niekontrolowane i kosztowne ściąganie dużej ilości danych. By uniknąć
takich sytuacji, sieci komórkowe namawiają klientów do wybierania
nowych, nieco droższych pakietów – takich, w których po przekroczeniu
określonego limitu transmisja danych jest dużo wolniejsza, ale nie są
naliczane dodatkowe opłaty.

Share With:

BozenaKowalczyk@dayrep.com