Jak wybrać kostkę brukową i jak ją układać?
Na rynku można znaleźć wiele wariantów kostki brukowej. Są one odmienne ze względu na rozmiar, styl, a często także fakturę. Stąd – aby dobrać odpowiedni rodzaj tworzywa warto zastanowić się, gdzie będzie on położony oraz jak intensywne będzie użytkowanie tej powierzchni.
Mnogość możliwości – w zależności od przeznaczenia.
Kostka brukowa przeznaczona na podjazd – np. do domu jednorodzinnego, powinna być dostosowana do ciężaru naszego samochodu. Im większa waga pojazdu, tym grubszy rodzaj kostki zaleca się wybrać. Dla aut osobowych optymalna będzie tutaj grubość 6 centymetrów, jednak jeśli masa samochodu przekracza 3,5 tony – warto zainwestować w materiał o grubości 8 centymetrów. Konieczne jest też przygotowanie podłoża – a więc wykonanie solidnej podbudowy pod kostkę. Tym sposobem podjazd może nam posłużyć przez wiele lat- oczywiście przy prawidłowej konserwacji.
Chodniki wokół domu nie muszą być aż tak wytrzymałe – kostka brukowa może mieć zatem nawet 4 cm. grubości. Warto zastanowić się natomiast nad stroną estetyczną – współcześnie dostępne są bowiem różnorodne wzory i kolory kostek, toteż ich dopasowanie do elewacji budynku czy rodzaju ogrodu, jaki posiadamy, nie stanowi najmniejszego problemu. Dobrze jednak skorzystać z oferty renomowanego producenta, gdyż konsultacja z doświadczonymi pracownikami może być naprawdę pomocna. Poza chodnikami, podjazdem czy elementami architektury ogrodowej, kostkę brukową wykorzystać możemy także przy budowie (a raczej wykańczaniu i tworzeniu aranżacji) tarasu. Zaletą takiego rozwiązania jest z pewnością trwałość materiału (znacznie większa niż np. w przypadku kafli czy innych elementów z glazury). Poza funkcjonalnością i wysoką odpornością na działanie warunków klimatycznych, osiągalny jest też wyjątkowy efekt w aspekcie wizualnym. U producenta zamówimy bowiem zarówno odpowiednio dopasowaną kostkę (również we wzorach czy kolorach na specjalne zamówienie), jak i galanterię betonową (palisady okrągłe, w formie sześcianów, gazony).
Planowanie przestrzeni – krok po kroku.
Rozmiar, kolor i kształt kostki brukowej, oraz elementów galanterii betonowej mają bardzo duże znaczenie w aranżacji zewnętrznej części naszego domu. Jednakże wybór odpowiednich elementów i rozplanowanie ich ułożenia to nie wszystko – doskonały efekt można uzyskać bowiem tylko wtedy, gdy właściwie przygotuje się powierzchnię, na której położona ma być kostka. Prace powinny rozpocząć się od tzw. korytowania, czyli wykonania wykopu w gruncie – można to zrobić mechanicznie (jeśli konieczna jest głębsze wydrążenie, na głębokość 20 – 50 cm warto wypożyczyć spycharko – ładowarkę) bądź ręcznie, łopatą (opcję tę często stosuje się przy budowaniu niewielkich alejek np. w ogrodzie, na piaszczystych powierzchniach). Wykop musi każdorazowo odpowiadać zaprojektowanej nawierzchni i jej rozmiarom. Następnie – co jest opcjonalnym, lecz bywa iż koniecznym krokiem – montowana jest instalacja odwodnieniowa. Dotyczy to zwłaszcza powierzchni dużych lub wyjątkowo pochyłych. Pod uwagę należy wziąć też uwarunkowania wodno – gruntowe. Jeśli decydujemy się na taką instalację, to należy w planie budowy uwzględnić także montaż cieków wodnych, mających za zadanie odprowadzać wodę. Na wstępnie przygotowanej nawierzchni (na warstwie gęstego betonu) układamy krawężniki – pełniące funkcję ogranicznika i wyznaczające ostateczny kształt i płaszczyznę podjazdu czy ścieżki. One też muszą być dobrane zgodnie z przeznaczeniem powierzchni. Na ścieżkach wystarczą delikatniejsze modele „chodnikowe”, jednak podjazdy samochodowe warto wyposażyć w solidniejsze krawężniki drogowe.
Przy montażu bardzo ważna jest dbałość o szczegóły, takie jak dopasowanie szerokości obramowania, precyzyjne wyznaczenie linii osadzenia krawężników. W zależności od naszych preferencji oraz rodzaju nawierzchni, krawężnik może być na równi z kostką brukową, bądź nieco ponad nią wystawać. Po ułożeniu osypujemy krawężnik z zewnątrz ziemią, a od wewnętrznej strony – rozpoczynamy układanie podbudowy. Podbudowa jest konieczna, aby ustabilizować, umożliwić równomierne obciążenie nawierzchni, ale też chronić całość konstrukcji przed mrozem. Warstwę wyrównawczą stanowi podsypka piaskowa. Podbudowa musi być rzecz jasna dopasowana do rodzaju nawierzchni i jej planowanego obciążenia. W zależności od tych czynników można zdecydować się na podbudowę o grubości od 10 do nawet 40 cm. Ważnym parametrem jest też przepuszczalność wody – podbudowa nie może bowiem zatrzymywać wilgoci. Materiał układa się warstwami, stopniowo go zagęszczając. Jeśli podbudowa nie zostanie odpowiednio wykonana, w późniejszym okresie użytkowania mogą pojawić się takie problemy jak zapadanie się elementów podjazdu czy ścieżki. Koszty napraw są zdecydowanie wyższe, niż prewencja.
Trwała podbudowa – z czego ją wykonać?
Najczęstszymi surowcami wykorzystywanymi jako podbudowa są: grys, tłuczeń, żwir, żużel lub mieszanina piasku i żwiru. Przez wiele lat funkcjonowało w budownictwie przekonanie, iż najlepszym materiałem do wykonywania warstwy głównej podbudowy jest podsypka piaskowo – cementowa (ze sporą zawartością cementu). Miało by to zapewnić większą trwałość i nośność nawierzchni. Jednak w takim przypadku często mogłoby dochodzić do zatrzymywania wilgoci wewnątrz podbudowy. To z kolei doprowadziłoby do rozsadzenia nie tylko podbudowy, ale i całej konstrukcji (szczególnie w sytuacji temperatur ujemnych). Zastosowanie betonowej podbudowy jest rzecz jasna spotykane, ale należy je rozważać jedynie wtedy, gdy jest to korzystne dla projektu (istnieją ku temu odpowiednie warunki klimatyczne, gruntowe etc).