a
HomeCiekaweOznaczenia olejów silnikowych

Oznaczenia olejów silnikowych

Oznaczenia olejów silnikowych

Oznaczenia olejów silnikowych Stosowanie oleju silnikowego jest absolutnie koniecznym elementem konserwacji silnika. Szczególnie obecnie, kiedy zaawansowane technologicznie mechanizmy są bardziej podatne na uszkodzenia niż kiedyś i wymagają stosowanie specjalistycznych, wzbogaconych o dodatkowe właściwości pielęgnacyjne i ochronne substancji smarujących. Oleje silnikowe nie tylko redukują tarcie (tym samym wydłużając żywotność poszczególnych elementów składowych silnika), ale też pozwalają uszczelnić newralgiczne miejsca w jego wnętrzu, chronią przed korozją i wilgocią, zmniejszają częstotliwość i ilość drgań podczas pracy, schładzają cały mechanizm, a nawet pomagają w usuwaniu zanieczyszczeń powstających w toku użytkowania.

Wybór właściwego oleju silnikowego w większości jest przy tym podyktowany zaleceniami producentów konkretnego modelu samochodu. Jednakże w przypadkach, kiedy jesteśmy pozbawieni takowych sugestii, warto zapoznać się z klasyfikacjami olejów. A istnieje ich co najmniej kilka. Do najważniejszych można zaliczyć:

  • klasyfikację SAE – opierającą się na poziomie lepkości oleju i wyróżniającą 11 klas olejów dla silników benzynowych oraz 9 dla diesla, oznaczanych kolejnymi literami alfabetu, gdzie najlepszą jakość reprezentuje ostatnia litera, M;
  • klasyfikację API (American Petrochemical Institute), z symbolami C dla silników diesla, oraz S – dla silników benzynowych; ta skala łączy się z poprzednią;
  • klasyfikację europejską ACEA, obejmującą jednak jedynie nowoczesne oleje wysokiej jakości;

W świetle ogólnego podziału, na oleje mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne, można powiedzieć, że najgorszym współczynnikiem lepkości dysponują oleje mineralne. Półsyntetyczne mieszanki natomiast lepiej zabezpieczają silnik, mimo, że ich film również nie należy do najcieńszych. Oleje syntetyczne z kolei zawierają najwięcej dodatków, tworząc delikatną warstwę ochronną.

Teoria wydaje się być prosta, co jednak zrobić, gdy w sklepie spotkamy się z produktem oznaczonym w sposób złożony? Jak to odczytać? Olejom mineralnym odpowiadają takie specyfikacje w skali SAE (jednej z najpopularniejszych) jak: 15W-40, 15W-50; olejom półsyntetycznym: 10W-40, a olejom syntetycznym: 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50, 10W-60. Jak odczytywać te rzędy cyfr i liczb? Przyjmijmy, że próbujemy rozszyfrować olej 5W-30. Pierwsza cyfra przed W oznacza, jak zachowuje się olej w niskiej temperaturze. I tak 0, 5 i 10 – to łatwy rozruch silnika. Cyfry po literce „W” definiują nam natomiast, jak przedstawia się lepkość oleju w wysokiej temperaturze. Im większa cyfra – tym większa odporność na wysokie temperatury. Oczywiście poziom lepkości nie powinien stanowić jedynej cechy, jaką kierujemy się przy wyborze oleju. Może być jednak bardzo pomocnym komponentem, szczególnie, jeśli naszą przygodę z motoryzacją i dbaniem o konserwację własnego samochodu dopiero rozpoczynamy.

Więcej na temat oznaczeń olejów silnikowych można znaleźć w naszym poradniku.

Share With:

BozenaKowalczyk@dayrep.com