Oznaczenia olejów silnikowych
Stosowanie oleju silnikowego jest absolutnie koniecznym elementem konserwacji silnika. Szczególnie obecnie, kiedy zaawansowane technologicznie mechanizmy są bardziej podatne na uszkodzenia niż kiedyś i wymagają stosowanie specjalistycznych, wzbogaconych o dodatkowe właściwości pielęgnacyjne i ochronne substancji smarujących. Oleje silnikowe nie tylko redukują tarcie (tym samym wydłużając żywotność poszczególnych elementów składowych silnika), ale też pozwalają uszczelnić newralgiczne miejsca w jego wnętrzu, chronią przed korozją i wilgocią, zmniejszają częstotliwość i ilość drgań podczas pracy, schładzają cały mechanizm, a nawet pomagają w usuwaniu zanieczyszczeń powstających w toku użytkowania.
Wybór właściwego oleju silnikowego w większości jest przy tym podyktowany zaleceniami producentów konkretnego modelu samochodu. Jednakże w przypadkach, kiedy jesteśmy pozbawieni takowych sugestii, warto zapoznać się z klasyfikacjami olejów. A istnieje ich co najmniej kilka. Do najważniejszych można zaliczyć:
- klasyfikację SAE – opierającą się na poziomie lepkości oleju i wyróżniającą 11 klas olejów dla silników benzynowych oraz 9 dla diesla, oznaczanych kolejnymi literami alfabetu, gdzie najlepszą jakość reprezentuje ostatnia litera, M;
- klasyfikację API (American Petrochemical Institute), z symbolami C dla silników diesla, oraz S – dla silników benzynowych; ta skala łączy się z poprzednią;
- klasyfikację europejską ACEA, obejmującą jednak jedynie nowoczesne oleje wysokiej jakości;
W świetle ogólnego podziału, na oleje mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne, można powiedzieć, że najgorszym współczynnikiem lepkości dysponują oleje mineralne. Półsyntetyczne mieszanki natomiast lepiej zabezpieczają silnik, mimo, że ich film również nie należy do najcieńszych. Oleje syntetyczne z kolei zawierają najwięcej dodatków, tworząc delikatną warstwę ochronną.
Teoria wydaje się być prosta, co jednak zrobić, gdy w sklepie spotkamy się z produktem oznaczonym w sposób złożony? Jak to odczytać? Olejom mineralnym odpowiadają takie specyfikacje w skali SAE (jednej z najpopularniejszych) jak: 15W-40, 15W-50; olejom półsyntetycznym: 10W-40, a olejom syntetycznym: 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50, 10W-60. Jak odczytywać te rzędy cyfr i liczb? Przyjmijmy, że próbujemy rozszyfrować olej 5W-30. Pierwsza cyfra przed W oznacza, jak zachowuje się olej w niskiej temperaturze. I tak 0, 5 i 10 – to łatwy rozruch silnika. Cyfry po literce „W” definiują nam natomiast, jak przedstawia się lepkość oleju w wysokiej temperaturze. Im większa cyfra – tym większa odporność na wysokie temperatury. Oczywiście poziom lepkości nie powinien stanowić jedynej cechy, jaką kierujemy się przy wyborze oleju. Może być jednak bardzo pomocnym komponentem, szczególnie, jeśli naszą przygodę z motoryzacją i dbaniem o konserwację własnego samochodu dopiero rozpoczynamy.
Więcej na temat oznaczeń olejów silnikowych można znaleźć w naszym poradniku.